شرح وظایف واحد امور اجتماعی

همانطوریکه در فصل هشتم قانون کار به مسائل رفاهی کارگران پرداخته شده است رسیدگی به مسائل و مشکلات رفاهی کارگران حائز  اهمیت خاصی می باشد  به نحوی که برنامه ریزی در این زمینه و ارائه خدمات رفاهی موجب حل بسیاری از مشکلات کارگران خواهد شد . لذا سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این زمینه ثمره خوبی خواهد  داشت .


*اهداف مهم اداره اموراجتماعی

ارائه خدمات رفاهی از قبیل :

-تاسیس خانه های بهداشت

-ایجاد مراکز نگهداری کودکان

-انتخاب و معرفی کارگران نمونه زن و مرد

-تامین مسکن کارگری

-ایجاد و تشکیل شوراهای اسلامی کار ، انجمن های صنفی و انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیاتهای تشخیص و هیاتهای حل اختلاف


*چگونگی انتخاب و معرفی کارگران نمونه

شرایطی که برای انتخاب کار گر نمونه مد نظر می باشد:

1-  تکمیل فرمهای مشخصات کارگاه مشخصات فردی و فرمهای ارزشیابی کارگر  می باشد

2-  ارسال تصویر شناسنامه پرسنلی

3-  ارائه گزارش فنی کارگری شامل اختراع ، ابتکار کارگر نمونه که می بایست با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار باشد.

4- گزارش میزان صرفه جویی ارزی به دلار با تائید مدیریت و شورای اسلامی کار

5- ارسال عکس از کارهای ابتکاری کارگران نمونه با شرح قطعات یا دستگاه ساخته شده در پشت عکسها

6- ارسال تعدادی از قطعات ساخته شده قابل حمل یا ماکت جهت استفاده در نمایشگاه دائمی کارگران

مدارک مذکور پس از بررسی به عمل آمده . د رصورت انتخاب در مرحله کارگاهی و استانی برای انتخاب در مرحله کشوری به دبیرخانه ستاد انتخاب کارگران نمونه ارسال می گردد


*سهام کارگری

برگزاری جلسات توجیهی سهام با دستگاهها و مسئولین مربوطه

برگزاری دوره های آموزشی واگذاری سهام به کارگران


*خانه های بهداشت کارگری

تاسیس خانه های بهداشت کارگری در واحدهایی که تعداد کارگران آنها از 100 تا 500 نفر باشد صورت می گیرد و هدف از تشکیل آن تامین سلامت کارگران و بهسازی محیط کار همچنین جلوگیری از بروز حوادث ناشی از کار را مد نظر می باشد.

طرح تاسیس خانه های بهداشت کارگری طرحی مشترک است که با همکاری و هماهنگی سه ارگان شامل اداره کار و اموراجتماعی ، مرکز بهداشت و درمان استان و مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی انجام می شود

بهداشتیاران کار از افراد واجد شرایط واحد انتخاب و با گذراندن دوره 450 ساعته به فعالیت های بهداشتی و درمانی در کارگاه مشغول می شوند


*اعزام کارگران جهت استفاده از زائر سرا ها و استراحتگاهها و شرایط آن

1-     تابعیت و اعتقاد بر نظام جمهوری اسلامی ایران

2-      ارائه دفترچه بیمه تامین اجتماعی و شناسنامه کار

3-      ارائه معرفینامه و درخواست کتبی از محل کار

4-      متاهل بودن


* انتخاب و معرفی زن سرپرست خانوار :

1- ارسال نامه توسط اداره کل کار به واحدهای کارگری

2- توقف برای دریافت جواب

3- بازرسی مدارک

4- تصمیم گیری برای صحت مدارک

5- بازرسی از واحدها

6- ارسال به وزارت کار


* انتخاب و معرفی کارگران و واحدهای  نمونه :

1- ارسال نامه و فرمهای مربوطه به واحدها

2-  توقف برای دریافت اسامی

3- اقدام به اعلام اسامی در سطح مقدماتی کار

4- توقف برای دریافت مدارک

5- بررسی مدارک دریافتی

6- اقدام به ارسال مدارک در سطح استان به وزارت کار

7- بازرسی از کارهای نفرات منتخب استانی

8- تصمیم گیری برای اعلام نفرات منتخب کشوری

9-انتخاب و معرفی واحدهای نمونه نیز در دو مرحله استانی و کشوری انجام می پذیرد و روسای ادارات تابعه  اداره کل کارو امور اجتماعی در استان موظفند واحدهای نمونه استانی را در دهه مبارک فجر طی مراسمی معرفی و به نحو شایسته از ایشان تقدیر به عمل آورند.


*شناسایی انتخاب و معرفی کارآفرینان نمونه:

در مسیر توسعه وفرهنگ کارآفرینی و تشویق جوانان به فعالیت خلاقانه، وزارت کار و امور اجتماعی جشنواره کارآفرینان برتر را (در 30 استان) با موضوعات کسب و کار در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات برگزار می نماید و با اجرای این برنامه ها وزارت کار و امور اجتماعی ضمن اطلاع رسانی گسترده در سطح کشور، موجبات تشویق و ترغیب کارآفرینان و جوانان  و دانش آموختگان را فراهم نموده است.

و استقبال علاقمندان جوان در کشور، انگیزه برگزاری جشنواره کارآفرینان برتر را ایجاد کرده است.

از آنجایی که اجرای این جشنواره با ابعاد گسترده آن در سراسر کشور جمع زیادی از منابع و نیروی انسانی وزارتخانه را بخود اختصاص میدهد، لذا نیازمند عنایت جدی برای ایجاد انگیزه کاری در پرسنل و همگامی با افزایش نقش بخش غیردولتی فعال و با تجربه موجبات افزایش کیفیت، نظارت و ساماندهی بیشتر خواهد شد.

انواع کارآفرینی که از طریق نوآوری صورت می گیرد عبارتند از:

1- نوآوری  در تولید کالا و ارائه خدمات

2- نوآوری در منابع

3- نوآوری در بازار

4- نوآوری در روش و فرآیند

5- نوآوری در سازمان و مدیریت

نحوه اجرا

انتخاب و معرفی کارآفرینان برتر در دو مرحله استانی و کشوری انجام می پذیرد و روسای ادارات تابعه اداره کل کار و امور اجتماعی در استان موظفند کارآفرینان برتر ر ادر مراسمی معرفی و به نحو شایسته از ایشان تقدیر به عمل آورند.

- جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر در دو مرحله استانی و ملی برگزار می شود.


موضوعاتی که در جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر به آن توجه می شود عبارتند از :

بخشهای مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در گروههای کشاورزی – صنعت – خدمات و زیربخشهای گروههای مذکور.

کلیه کارآفرینان دارای کسب و کار که از راه اندازی واحد مربوطه بیش از هفت سال نگذشته باشدو کارآفرینانی که در سال گذشته طرحهای ابتکاری ، نوآورانه و جدید ارایه نموده اند (از اجرای طرح نوآورانه بیش از یک سال نگذشته باشد)

1- کلیه مراحل ثبت نام و داوری جشنواره به صورت اینترنتی می باشد و وزارت کار از پذیرش هرگونه فرم و مستندات به صورت دستی معذور است.

2-قبل از شروع ثبت نام ، کارآفرین بایستی فایل اسکن شده مدارک ذیل را در رایانه خود آماده نماید.

-عکس 4*3 + کپی شناسنامه+ کارت ملی + مدرک ایثارگری

- آخرین مدرک تحصیلی

- گواهی های مهارتی و حرفه ای

- سوابق استخدامی

- مستندات اختراع و نوآوری

- مستندات استاندارد و کیفیت

- مستندات طرح کسب و کار

- مستندات تعداد شاغلین

- مستندات و جدول تحصیلات و تخصص و دوره های آموزشی شاغلین

- کپی لوح و نشان های کارآفرین


*خانه های بهداشت کارگری :

1- تشکیل اعضای شورای هماهنگی خدمات بهداشتی

2- ارسال فرمهای تأسیس خانه های بهداشت کارگری

3- بررسی تقاضاهای خانه های بهداشت کارگری

4- بازدید مشترک از محل خانه های بهداشت

5- مکاتبه جهت دریافت تجهیزات از طب کار

6- ارسال فرم ماهانه گزارش فعالیتهای خانه های بهداشت

7- بازدید سالیانه از خانه های بهداشت و بررسی عملکرد

8- معرفی بهداشتیاران نمونه استانی

9- شرکت در همایش معرفی بهداشتیاران نمونه کشور


*ماده 149 مسکن کارگری

1- تشکیل کمیته ماده 149

2- بررسی درخواستهای واحدهای متقاضی تسهیلات مسکن

3- معرفی به سازمانهای مربوطه

4- پیگیریهای مکرر در دریافت تسهیلات

5- تشکیل جلسات ماهانه اعضاء و بررسی مشکلات

6- پیگیری و بازدید در زمینه ساخت و ساز و واگذاری


* ماده 16 سهام کارگری :


1- دریافت آگهی از سازمان خصوصی سازی

2- ارسال آگهی به شورا و مدیریت واحد

3- برگزاری کلاسهای توجیهی

4- بررسی مشکلات سهامداران

5- نظارت بر توزیع اوراق سهام

6- نظارت بر واگذاری سهام

7- بررسی ارزش سهام کارگران


*ماده 78 مهد کودکهای واحدهای کارگری

1- ارسال بخشنامه ماده 78 به واحدهای کارگری

2- دریافت تقاضای راه اندازی مراکز نگهداری کودکان

3- بازدید مشترک با بهزیستی از مراکز نگهداری کودکان

4- ارسال دستورالعملها به مراکز نگهداری کودکان

5- بازدید ماهانه از مراکز نگهداری کودکان

6- بررسی گزارش ماهانه مراکز نکهداری کودکان

7- معرفی مراکز نگهداری برتر (مهد نمونه)


*سایر فعالیتهای اداره امور اجتماعی :

1- شرکت در برگزاری همایش ها و جشنهای ویژه در هفته کارگر و روز زن و ...

2- شرکت در جلسات انتخاب زنان سرپرست خانوار

3- شرکت در جلسات طرح تکریم از ارباب رجوع

4- هماهنگی دربرگزاری کلاسهای آموزشی از جمله بهداشت ، سهام ، حدود وظائف اعضای شورا

5 – شرکت در جلسات کارگروه تخصصی آموزش همگانی در هلال احمر

6- شرکت در جلسات مبارزه با و مواد مخدر در مرکز بهداشت

7- شرکت در جلسات انتخاب کارآفرینان برتر آستان در استانداری

8- شرکت در جلسات کمیته پیشنهادات و انتقادات در اداره کل

11- شرکت در فعالیتهای انجمن خیریه ،

12-دعوت متقاضیان کار و وام مربوط با رئیس جمهور ی مکاتبه نموده اند.

13-مکاتبات در خصوص نامه های ریاست جمهوری با ادارات و سازمانها.

14-امورمربوط به رفاهی و ورزشی و آموزشی همکاران سازمانها

15-هماهنگی با ادارات تربیت بدنی در خصوص استفاده از سالن ورزشی یا استخر شنا

16-تهیه بلیط های تخفیف دار استفاده از مراکز تفریحی و ورزشی شهرستان

فهرست  پروژه های ورزشی -عمرانی

اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان البرز

R

عنوان پروژه

محل اجراء

مساحت زمین

مساحت زیربنا

تاریخ شروع پروژه

میزان پیشرفت

مجری طرح

1

استخر ویژه بانوان

مجموعه ورزشی کارگران امام خمینی ره  کرج

3500 متر مربع

4800 متر مربع

89/2/2

35%

شرکت مهندسی عمران و انرژی ایران

2

سالن چند منظوره

رباط کریم

6100 متر مربع

1950 متر مربع

87/4/2

100%

شرکت امان پی

3

سالن چند منظوره

شهریار

15000 متر مربع

1950 متر مربع

87/4/2

100%

شرکت امان پی

4

سالن چند منظوره

ساوجبلاغ

2100 متر مربع

1650 متر مربع

87/4/2

100%

شرکت جهان مفرد

5

ساختمان اداری اداره کل

شهرک اداری حسن آباد کرج

3900 متر مربع

8532 متر مربع

89/5/2

5 %

شرکت دوام دژ

6

ساختمان اداری

نظرآباد

500 متر مربع

500 متر مربع

88/3/18

100%

شرکت سایمان تیک

7

ساخت طبقه سوم

ساوجبلاغ

-

170 متر مربع

89/4/1

100%

شرکت جهان مفرد

8

تجهیز ادارات  کل و تابعه

کلیه ساختمانهای اداری

100%

-

                                          

                                          مجموعه ورزشی و تفریحی کارگران کشور کرج

 مجموعه ورزشی ، فرهنگی و تفریحی کارگران کرج که بزرگترین مجموعه ورزشی کارگران در کشور می باشد با توجه به بسط و توسعه شهرکهای صنعتی در منطقه کرج که بالطبع جمعیت کارگری منطقه را افزایش خواهد داد علاوه بر تامین نیازهای ورزشی منطقه ، تمرینات و مسابقات 71 تیم فوتبال کارگری ، 20 تیم والیبال ، 15 تیم کشتی و ورزشهایی همچون جودو ، کاراته و تکواندو که همه ساله عنوانهای قهرمانی اول تا سوم کشور را بدست می آورد در این مجموعه انجام خواهد گرفت و مقرر است در آینده  میزبان کلیه المپیک های کارگری کشورهای اسلامی منطقه و آسیا نیز باشد .بدین لحاظ مسئولیت اداره کل کار و امور اجتماعی کرج در رابطه با ساخت این مجموعه عظیم مضاعف شده است. با عنایت مسئولین محترم وقت ،‌عملیات اجرایی ساخت آن از دو سال پیش درزمینی بهمساحت 43 هکتار آغاز و بزودی فاز اول که شامل دوقطعه زمین فوتبال چمن با دیوار کشی اطراف و ساخت سالن 3000 نفره چند منظوره ، اصطبل و میدان سوار کاری با ظرفیت 26 راس اسب ، خیابان کشی و بخشی از محوطه سازی و ساختمان اداری می باشد با جذب  از اعتبارات ملی سفر ریاست جمهور که تا کنون 95 درصد آن تمام شده است به بهره برداری می رسد.این ورزشگاه مجموعه کاملی از امکانات و تاسیسات ورزشی ، فرهنگی و تفریحی و از جمله طرحهای بزرگ ملی است که همواره مورد توجه مقام محترم ریاست جمهوری و مسئولین قرارگرفته و تکمیل آن از جمله افتخارات ساکنین محترم کرج و منطقه (شامل شهرستانهای کرج ، شهریار و ساوجبلاغ )است .زمین مجموعه در مدخل ورودی شهر از طرف تهران در دامنه مصفای کلاک قرار دارد.نزدیکی به شهر و داشتن هوای سالم که خود انگیزه ای برای ورزش و تفریح و آن نیز به نوبه خود زمینه ای مساعد برای نشر امور فرهنگی است ، از مشخصات بارز آن می باشد. این مجموعه با هدف تامین و توسعه نیازهای ورزشی ، فرهنگی و تفریحی کارگران ساخته می شود .


الف - امکانات و تاسیسات ورزشی :

1-    استادیوم 20 هزار نفری
2-    سه قطعه زمین فوتبال گل کوچک
3-    سه قطعه زمین فوتبال تمرینی
4-    زمینهای بدمینتون
5-    زمینهای تنیس
6-    زمین بستکبال
7-    زمینهای والیبال
8-    زمینهای اصطبل اسب و میدان سوارکاری
9-    دریاچه و تجهیزات قایقرانی
10-    سالن چند منظوره جهت 3000 نفر تماشاچی
11-    استخر سرپوشیده آقایان با سونا و تجهیزات و تاسیسات جانبی
12-    استخر شنای سرباز آقایان
13-    استخر شنای سرباز بچه ها
14-    سالن سرپوشیده استخر شنا و تاسیسات ورزشی جهت بانوان
15-    سالن سرپوشیده تمرینی بسکتبال
16-    سالن سرپوشیده تمرینی والیبال
17-    محل ورودی و باجه تهیه بلیط
18-    ایستگاه اتوبوس و پارکینگ مربوطه

ب- امکانات و تاسیسات فرهنگی

1-    سالن امفی تئاتر و پشت صحنه و اتاق بازیگران
2-    کتابخانه و کلاسهای اموزشی
3-    سینما
4-    آمفی تئاتر سرباز
5-    مسجد

ج- امکانات و تاسیسات تفریحی

1-    ترن هوایی
2-    چرخ فلک
3-    آپولو 3000.
4-    ماشین برقی
5-    توفان الکتریکی
6-    تاسیسات تئاتر روحوضی و خیمه شب بازی
7-    ورودی و محل خرید بلیط مجموعه و غرفه های تجاری
8-    ایستگاه اتوبوس و پارکینگ مربوطه
9-    بوفه
10-    مجموعه بازیهای کودکان
11-    اتخز توپ و آئینه های جادویی
12-    سرویس بهداشتی
13-    عنکبوت زمینی

د- امکانات و تاسیسات خدماتی و رفاهی

1-    بهداری و اورژانس
2-    پارکینگ و آمبولانس
3-    اتاقها و کیوسکهای نگهبانی
4-    رستوران
5-    ساختمان اداری
6-    هتل چند طبقه

ساخت چنین مجموعه ای با این وسعت نیاز به کمک و مساعدت همه ارگانها و ادارات و کارخانجات دارد که بتوان مجموعه کامل را در زمان ممکن به بهره برداری رساند . در حال حاضر ریاست این مجموعه ورزشی را جناب آقای جمال منصور یار برعهده دارند.

                                            

                                            حوزه سامانه الکترونیکی ارتباط مردم ودولت (سامد)


سامد سامانه ای است که ازطریق شماره تلفن 111 ، درخواست ها ،شکایات و پیشنهادات مردمی به دستگاههای اجرایی اعلام میگردد.این اطلاعات توسط اپراتورهادرسیستم درج وبه ادارات مربوطه توسط سامانه مذکور ارسال میشودکه بالطبع باعث کاهش مراجعه حضوری به ادارات وتسریع دررسیدگی به امورات مذکور می گردد.


شرح وظایف :
-دریافت شکایات ودرخواستهای مردمی وارجاع آنها به مراجع ذیربط وپیگیریهای لازم تاحصول نتیجه واخذ پاسخ ازادارات.
-هدایت وکنترل درخواستهاورسیدگی به شکایات ،پیشنهادات ومشکلات مردم درتمام سطوح اجرایی.
-به حداقل رساندن فاصله زمان ثبت گزارش تاپیگیری وحصول نتیجه.
-مشاوره به تماس گیرندگان درخصوص امورات مختلف مانند نحوه دریافت وام وسایرسوالات آنها.
-ارسال گزارشات عملکرد سامانه مذکور به وزارت فرادست.
-افزایش رضایتمندی مردم وجلب اعتماد عمومی وتحقق شعار مهرورزی وعدالت گستری.