وظایف کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری

اعضای کارگروه تخصصی اشتغال به شرح زیر تعیین می‌شوند :

·          معاون برنامه‌ریزی استانداری (رییس)

·         رییس واحد استانی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی (دبیر)

·         رییس واحد استانی وزارت اموراقتصادی و دارایی

·         رییس و واحد استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت

·         رییس واحد استانی وزارت جهادکشاورزی

·         رییس واحد استانی وزارت راه و شهرسازی

·         رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان

·         رییس واحد استانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

·         مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری

·         مدیرعامل سازمان منطقه آزاد (درصورت وجود)

·         مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان

·         سرپرست یکی از بانکهای استان به انتنخاب و معرفی شورای هماهنگی بانکها

ماده 21ـ وظایف کارگروه تخصصی اشتغال بررسی و ارایه پیشنهاد در موارد زیر تعیین می‌شود:

·          تعیین فعالیت‌های اولویت‌دار از نظر استفاده از تسهیلات بانکی با رعایت تصمیمات شورای عالی اشتغال

·         بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در بخشهای مختلف اقتصادی با اولویت ایجاد اشتغال در مناطق توسعه‌نیافته و کمتر توسعه‌یافته استان

·         وضعیت بازار کار و ارایه راه‌حل جهت کاهش میزان بیکاری در سطح استان

·         هماهنگی در سیاست‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی به منظور هدفمند نمودن آموزش‌ها و تطبیق آن با نیاز بازار کار

·         شناسایی امکانات و محدودیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان و تشویق بخش غیردولتی برای ایجاد مراکز آموزشی مورد نیاز

طرح گسترش بنگاههای اقتصادی زودبازده و کارآفرین

روند اجرای خدمت (گردش کار)

·         دریافت مدارک و بررسی اولیه طرح توسط دستگاه اجرائی

·         ارائه طرح توسط دستگاه اجرائی به دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایگذاری

·         بررسی مقدماتی طرح توسط دبیرخانه بخشهای ذیربط

·         اعلام به دستگاه اجرائی

·         اعلام به متقاضی

·         ارسال طرح به دبیرخانه کارگروه اشتغال وسرمایه گذاری استان

·         ارسال صورتجلسات به دستگاههای اجرائی از طریق دبیرخانه بخش اقتصادی ذیربط جهت معرفی متقاضیان طرحها به بانکهای عامل

·         بررسی توجیه اقتصادی فنی ومالی طرح توسط بانک عامل

·         در صورت تائید بانک: تصویب طرح توسط بانک عامل و اعلام به دبیرخانه کارگروه اشتغال وسرمایه گذاری استان

·         ابلاغ مصوب نهائی به بانک عامل توسط دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان

·         عقد قرارداد مجری با بانک عامل

·         پرداخت تسهیلات به متقاضی بمنظور اجرای طرح و اعلام به دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان

·         نظارت دبیرخانه بخش مربوطه ، دستگاه اجرائی مربوطه ، بانک عامل و دبیرخانه کارگروه اشتغال وسرمایه گذاری بر اجرای طرح

·         اتمام طرح و بهره برداری و اعلام آن توسط دستگاه اجرائی ذیربط ، متقاضی ، دبیرخانه بخش و بانک عامل به دبیرخانه کارگروه اشتغال وسرمایه گذاری استان

·         بررسی میزان تحقق اهداف تعیین شده طرح و تعهدات متقاضی توسط دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری

·         تعیین میزان نهائی یارانه دولت توسط کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری پس از تائید دستگاه اجرائی ، دبیرخانه بخش وبانک عامل



مشاغل خانگی

تعاریف:
مشاغل یا کسب و کار خانگی:

 آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیردو منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند:

·         انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی

·         انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط مسکونی

·         انجام فعالیت به صورت تعاونی ،اتحادیه ویا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای

پشتیبان :

منظور اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی را در کل فرآیند تولید و  ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار (حسب مورد ) ، مشاوره ، طرحی ، نوآوری ، بسته بندی ، بازاریابی و فروش به عهده بگیرند.
افراد تحت پوشش:

 افرادی که متقاضی انجام فعالیت تحت پوشش پشتیبان می باشند.

مستقل (خوداشتغالی):

نوعی اشتغال  است که فرد می تواند با اتکاء به توان شخصی، خلاقیت و ابتکار ، به شکل خویش فرمایی به فعالیتهای تولیدی و خدماتی بپردازد که در نتیجه منجر به کسب در آمد و ایجاد فضای کسب و کار می شود.


 
کسب و کار مجازی:

 کسب و کاری است که در آن از اینترنت جهت انجام تبلیغات و فروش کالا و خدمات استفاده می گردد.

نحوه ثبت نام متقاضیان و بررسی طرح هادردستگاه اجرائی

کلیه متقاضیان مشاغل خانگی باید از طریق سامانه مشاغل خانگی نسبت به تکمیل فرم پرسشنامه متناسب با شرایط خود اقدام نمایند و در صورت داشتن شرایط لازم ، از سیستم کد رهگیری دریافت خواهند نمود. کد رهگیری اشخاص مستقل و پشتیبان  ابتدا در بانک اطلاعاتی سیستم ذخیره و سپس متناسب با نوع رشته به دستگاه اجرایی مربوطه ارسال می گردد. در صورت انتخاب گزینه فعالیت به شکل تعاونی ، به سامانه وزارت تعاون متصل خواهند شد.


متقاضیان مستقل دارای کد رهگیری ، مشخصات طرح و فعالیت مورد نظر خودرادر قالب فرم های موجود در سیستم  به دستگاه اجرایی مربوطه ارائه می نمایند.طرح های پیشنهادی متقاضیان مستقل در مهلت زمانی مشخص ، توسط دستگاه اجرایی ذیربط بررسی و در صورت تائید  دستگاه اجرایی ذیربط ، مجوز مربوطه توسط وزارت کار و امور اجتماعی و واحدهای تابعه صادر خواهد شد. سپس در صورت نیاز به وام، طرح مورد نظر به بانک ارسال خواهد شد.


 
افرادی که متقاضی انجام فعالیت  تحت پوشش پشتیبان می باشند نسبت به تکمیل فرم پرسشنامه اقدام و در صورت برخورداری از مهارت ، از سیستم کد رهگیری دریافت می نمایند. کد این گروه از افراد در بانک اطلاعاتی ذخیره و در زمان لازم توسط دستگاه اجرائی به پشتیبان معرفی خواهند شد.

 متقاضیان پشتیبان دارای کد رهگیری ، مشخصات طرح و فعالیت مورد نظر خودرادر قالب فرم های موجود در سیستم  به دستگاه اجرایی مربوطه ارائه می نمایند . دستگاه اجرایی اهلیت فردی ، فنی و ... متقاضی پشتیبان را بررسی و در صورت تائید  دستگاه اجرایی ذیربط ، مجوز مربوطه توسط وزارت کار و امور اجتماعی و واحدهای تابعه صادر خواهد شد. سپس دستگاه اجرایی با استفاده از بانک اطلاعاتی سیستم ، افراد متقاضی تحت پوشش را به پشتیبان معرفی خواهدنمود. در صورت پذیرش افراد فوق توسط پشتیبان ، دستگاه اجرایی طرح را تایید و به بانک ارسال می نماید .

متقاضیان مشاغل خانگی باید  از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی مورد نظر برخوردار باشند.
در صورتیکه شغل مورد نظرمتقاضی در فهرست مشاغل خانگی موجود نباشد، متقاضی می تواند شغل مد نظر خود را پیشنهاد نماید .مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب ، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.
ثبت نام افراد تحت پوشش به معنای اشتغال قطعی یا فوری فرد ثبت نام شده نمی باشد.
انجام فعالیت توسط  سایر اعضای خانوار منوط به موافقت و رضایت سرپرست خانوار می باشد .
متقاضیان انجام فعالیت در قالب تعاونی لازم است گزینه "تعاونی" را انتخاب نمایند.
پس از تکمیل فرم ثبت نام ، درصورت اطمینان از صحت اطلاعاتی که در فرم وارد نموده اید ، با کلیک بر روی علامت  ثبت نام خود را قطعی نمایید .
سئوالات مربوط به هزینه و تسهیلات مورد نیاز فعالیت ، صرفاً برای اطلاع از نقطه نظر شما بوده و تعیین میزان تسهیلات مورد نیاز بر عهده دستگاه های اجرایی ذیربط می باشد.

شیوه نظارت بر مشاغل خانگی

نظارت قبل از پرداخت تسهیلات :

·         بررسی و اطمینان از داشتن مهارت ، تجربه لازم ، اهلیت فردتوسط دستگاه اجرایی

·         بررسی دقیق طرح پیشنهادی توسط دستگاه اجرایی

·         نظارت برتنظیم قرارداد میا ن پشتیبان و شاغلین تحت پوشش

نظارت حین پرداخت  تسهیلات :

بررسی توجیه فنی - اقتصادی طرح توسط بانک

نظارت پس از پرداخت تسهیلات :

·         نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات  توسط بانک

·         نظارت دستگاه اجرایی بر جذب افراد تحت پوشش در طرح ها از سوی پشتیبان

·         نظارت های ادواری بر طرح ها توسط دستگاه اجرایی ( دریافت گزارش از پشتیبان در فواصل زمانی معین )

·         بازدید از منازل مسکونی محل اجرای طرح ، توسط پشتیبان و دستگاه اجرایی به صورت موردی و حداکثر 3 بار در طول دوره تولید و متناسب با نوع محصول

موارد فوق نافی وظایف ذاتی و نظارتی دستگاه های اجرایی ذیربط نمی باشد.

ضوابط صدور مجوز کسب وکارخانگی

الف- شرایط لازم برای متقاضیان اخذ مجوز کسب  و کار خانگی
شرایط عمومی :
تابعیت جمهوری اسلامی ایران
حداقل سن بیست  سال برای اشخاص پشتیبان
-  
نداشتن سابقه کیفری موثر به تأیید مراجع ذیصلاح (برای اشخاص پشتیبان)
-  
داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای متقاضیان مرد
-   
اقامت درمحل اجرای طرح ( برای افرادمستقل)

شرایط اختصاصی :

-  
حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط برای اشخاص پشتیبان
-  
ارائه  گواهی آموزش و مهارت در رشته مورد نظر (دارای تاریخ اعتبار)
-  
ارائه گواهی سلامت برای متقاضیان رشته های مرتبط با مواد غذایی و بهداشتی
-  
تأمین سهم آورده متقاضی حداقل به میزان 20% سرمایه موردنیاز ایجاد رشته شغلی (برای اشخاص پشتیبان)
-
داشتن ایده برای شروع فعالیت
-
داشتن توانایی مدیریت برای اداره کسب و کار

ب - مدارک موردنیاز برای صدور مجوز کسب و کار خانگی
-
تصویر شناسنامه و کارت ملی
-
تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای متقاضیان مرد
-
گواهی عدم سوء پیشینه برای پشتیبان
-
تصویر گواهی آخرین مدرک تحصیلی
-
اصل و تصویر کارت مهارت مرتبط با رشته شغلی مورد تقاضا

ج - مراحل صدور مجوز
1- داشتن شرایط عمومی و اختصاصی
2- 
ارائه درخواست توسط متقاضی به دستگاه اجرایی ذیربط
3- 
تکمیل فرم های مربوط و  ارائه طرح توجیهی توسط متقاضی
4-
ارائه مستندات مربوط به سهم آورده متقاضی (برای اشخاص پشتیبان)
5-
بررسی درخواست و طرح متقاضی توسط دستگاه اجرایی ظرف حداکثر یک هفته
6-
تأئید طرح از سوی دستگاه اجرایی و صدور مجوز  توسط اداره کل کار و امور اجتماعی
ظرف 48 ساعت


ضوابط پرداخت تسهیلات به متقاضیان

شرایط عمومی
کلیه متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی که  مورد تائید دستگاه اجرایی ذیربط می باشند ،  می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.
صندوق کارآفرینی امید و بانک های عامل ترتیبی اتخاذمی نمایند که متقاضیان به سهولت و با رعایت قانون مشاغل خانگی و دستور العمل های مربوطه و ضوابط فوق الذکر بتوانند از تسهیلات بهره مند شوند .   
-
تسهیلات قرض الحسنه اختصاصی به متقاضیان مستقل نباید از 35 درصد سهم تعیین شده در بانک بیشتر باشد.

 
شرایط صندوق کارآفرینی امید

-
حداکثر تسهیلات قرض الحسنه پرداختی به متقاضیان مستقل 50 میلیون ریال می باشد.
-
حداکثرتسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان پشتیبان یک میلیارد ریال می باشد.
-
میزان تسهیلات قرض الحسنه پرداختی به متقاضیان پشتیبان متناسب با طرح توجیهی کسب و کارمی باشد.
ضمناً  طرح هایی که اشتغالزایی بیشتری دارند ، در اولویت قرار می گیرند.
-
حداکثر دوره باز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه  با احتساب دوره تنفس 5 سال می باشد.
-
پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به متقاضیان پشتیبان  بعنوان سرمایه ثابت و سرمایه در گردش درمقابل تهیه تجهیزات مورد لزوم شغل مربوطه می باشد.
شرایط بانک های عامل
-
حداکثر تسهیلات قرض الحسنه پرداختی به متقاضیان مستقل 30 میلیون ریال می باشد.
-
حد اکثر مدت باز پرداخت تسهیلات قرض الحسنه  برای متقاضیان مستقل 3 سال می باشد.
-
حد اکثر تسهیلات پرداختی به متقاضیان پشتیبان ده میلیارد ریال می باشد.
-
تسهیلات اختصاص یافته بیش از 30 میلیون ریال به صاحبان کسب و کار خانگی (پشتیبان و مستقل) مشمول
آئین نامه پرداخت یارانه تسهیلات صاحبان بنگاه های اقتصادی زود بازده و کار آفرین می باشد.

ثبت نام در سامانه مشاغل خانگی

 فهرست مشاغل خانگی

فرمهای اطلاعات مشاغل خانگی به تفکیک دستگاههای اجرایی مربوطه





  اشتغال اتباع بیگانه

اهم وظایف



 1.اجرای قوانین و مقررات و سیاستهای اشتغال اتباع خارجی و استفاده از خدمات متخصصین خارجی در مواردی که بازار کار داخلی قادر به تامین این نیازنباشد.
2.کوشش در جهت جایگزینی اتباع ایرانی به جای متخصصین خارجی از طریق برنامه ریزیهای آموزشی وانتقال تخصص و مهارت اتباع خارجی به همکاران ایرانی آنها با استفاده از همکاری اداره کل خدمات اشتغال و سازمان آموزشی فنی وحرفه ای.
3. نظارت بر امر انتقال مهارت اتباع خارجی به افراد ایرانی با استفاده از همکاری سازمان فنی و حرفه ای .
4. رسیدگی به موارد عدم رعایت مقررات اشتغال اتباع خارجی و تخلف از قوانین ومقررات موجود از طریق انجام بازرسی های مستمر واعلام مورد تخلف به مراجع قضایی ذیصلاح.
5. تمدید و تجدید پروانه کار اتباع خارجی شاغل و بازرسی مستمر از فعالیت آنان

قانون اشتغال اتباع بیگانه

 ماده 120- اتباع بیگانه نمی توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه اولا دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آئین نامه های مربوطه ، پروانه کار دریافت دارند .

تبصره – اتباع بیگانه ذیل مشمول مقررات ماده 120 نمی باشند :

الف – اتباع بیگانه ای که منحصرا در خدمت ماموریتهای دیپلماتیک و کنسولی هستند با تائید وزارت امور خارجه . ب – کارکنان و کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمانهای وابسته به آنها با تائید وزارت امور خارجه . ج – خبرنگاران خبرگزاریها و مطبوعات خارجی به شرط معامله متقابل و تائید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی . ماده 121- وزارت کارواموراجتماعی با رعایت شرایط ذیل در مورد صدور روادید با حق کار مشخص برای اتباع بیگانه موافقت و پروانه کار صادر خواهد کرد :

الفمطابق اطلاعات موجود در وزارت کارواموراجتماعی در میان اتباع ایرانی آماده به کار افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد . ب – تبعه بیگانه دارای اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار موردنظر باشد . ج – از تخصص تبعه بیگانه برای آموزش و جایگزینی بعدی افراد ایرانی استفاده شود .

تبصره – احراز شرایط مندرج در این ماده با هیات فنی اشتغال است . ضوابط مربوط به تعداد اعضاء و شرایط انتخاب آنها ونحوه تشکیل جلسات هیات ، به موجب آئین نامه ای خواهد بود که با پیشنهاد وزارت کارواموراجتماعی به تصویب هیات وزیران می رسد .

ماده 122- وزارت کارواموراجتماعی می تواند نسبت به صدور، تمدید وتجدید پروانه کار افراد ذیل اقدام نماید :

الف – تبعه بیگانه ای که حداقل ده سال مداوم در ایران اقامت داشته باشد . ب – تبعه بیگانه ای که دارای همسر ایرانی باشد . ج – مهاجرین کشورهای بیگانه خصوصا کشورهای اسلامی و پناهندگان سیاسی به شرط داشتن کارت معتبر مهاجرت و یا پناهندگی و پس از موافقت کتبی وزارتخانه های کشور وامورخارجه .

ماده 123- وزارت امور اجتماعی می تواند درصورت ضرورت و یا به عنوان معامله متقابل اتباع بعضی از دول و یا افراد بدون تابعیت را (مشروط برآنکه وضعیت آنان ارادی نباشد) پس از تائید وزارت کاروامورخارجه و تصویب هیات وزیران از پرداخت حق صدور، حق تمدید و یاحق تجدید پروانه کار معاف نماید .

ماده 124- پروانه کار با رعایت مواد این قانون حداکثر برای مدت یک سال صادر یا تمدید و یا تجدید می شود .

ماده  125- در مواردی که به عنوان رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می شود کارفرما مکلف است ظرف پانزده روز ، مراتب را به وزارت کاروامور اجتماعی اعلام کند . تبعه بیگانه نیز مکلف است ظرف پانزده روز پروانه کار خود را در برابر اخذ رسید، به وزارت کارواموراجتماعی تسلیم نماید. وزارت کارواموراجتماعی در صورت لزوم اخراج تبعه بیگانه را از مراجع ذیصلاح درخواست می کند .

ماده 126- در مواردی که مصلحت صنایع کشور اشتغال فوری تبعه بیگانه را به طور استثنائی ایجاب کند ، وزیر مربوطه مراتب را به وزارت کارواموراجتماعی اعلام می نماید و با موافقت وزیر کارواموراجتماعی برای تبعه بیگانه ، پروانه کار موقت بدون رعایت تشریفات مربوط به صدور روادید با حق کار مشخص ، صادر خواهد شد .

تبصره - مدت اعتبار پروانه کار موقت حداکثر سه ماه است و تمدید آن مستلزم تایید هیات فنی اشتغال اتباع بیگانه خواهد بود .

ماده 127-  شرایط استخدامی کارشناسان و متخصصین فنی بیگانه موردنیاز دولت با درنظر گرفتن تابعیت ومدت خدمت ومیزان مزد آنها و باتوجه به نیروی کارشناس داخلی ، پس از بررسی واعلام نظر وزارت کاروامور اجتماعی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور ، با تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد بود . پروانه کار جهت استخدام کارشناسان خارجی ، در هر مورد پس از تصویب مجلس شورای اسلامی از طرف وزارت کارواموراجتماعی صادر خواهد شد.

ماده 128- کارفرمایان مکلفند قبل از اقدام به عقد هرگونه قراردادی که موجب استخدام کارشناسان بیگانه می شود ، نظر وزارت کارواموراجتماعی را درمورد امکان اجازه اشتغال تبعه بیگانه استعلام نمایند .

ماده 129- آئین نامه های اجرائی مربوط به اشتغال اتباع بیگانه از جمله نحوه صدور ، تمدید ، تجدید و لغو پروانه کار ونیز شرایط انتخاب اعضا، هیات فنی اشتغال ، اتباع بیگانه مذکور در ماده 121 این قانون ، با پیشنهاد وزیر کاروامور اجتماعی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید .

ماده 181- کارفرمایانیکه اتباع بیگانه را که فاقد پروانه کارند و یا مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است به کار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیراز آنچه در پروانه کار آنها قید شده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می گردد مراتب را به وزارت کاروامور اجتماعی اعلام ننمایند ، باتوجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات حبس از 91 تا 180 روز محکوم خواهند شد .

 تمدید و تجدید پروانه کار

فصل اول :صدورروادید باحق کار

الف ) نحوه صدور راودید با حق کار (ویزایF)

1-  مراجعه کارفرما به واحد اشتغال اتباع خارجی - کنترل مدارک کارفرما و تبعه خارجی
2- اصل گذرنامه تبعه خارجی دارای روادید معتبر به منظور رویت و یا تصویر آن به تایید نیروی انتظامی و یا اداره کل کار و امور اجتماعی استان رسیده است .
3- ارائه درخواست کتبی مبنی بر درخواست صدور روادید با حق کار با امضاء مجاز
3- تکمیل یک نسخه پرسشنامه اطلاعات اولیه مربوط به کارفرمایان
4- تکمیل 3 نسخه پرسشنامه درخواست اشتغال اتباع خارجی در کشور
5- تکمیل فرم تعهد کارفرما
6- تکمیل 2 نسخه پرسشنامه اطلاعات فردی
7- اصل مدارک شرکت - روزنامه رسمی - آگهی تاسیس و آخرین تغییرات آن - اساسنانه ( شرکت هایی که دارای سابقه قبلی در این اداره کل می باشند ، ضمیمه نمودن آخرین تغییرات روزنامه رسمی الزامی است).
تبعه دارای همسر ایرانی :
تصویر پروانه زناشویی صادره توسط وزارت کشور و یا یکی از استانداریهای کشور ، شناسنامه ، سند ازدواج و اصل شناسنامه جهت رویت آن دسته از اتباع خارجی که دارای همسر ایرانی می باشند .
تبعه متخصص :
اتباعی که به منظور نصب و راه اندازی در بخش صنایع و کارخانجات و تحت پوشش عازم کشور می شوند :
1 – 
یک نسخه تصویر قرارداد خرید ماشین آلات
2 – 
یک نسخه برگ ترخیص ماشین آلات از گمرک
3 – 
یک نسخه تصویر موافقت اصولی و یا پروانه بهره برداری
تبعه سرمایه گذار :
1 – حضور نماینده شرکت به همراه ارائه مدارک شناسایی (طرف ایرانی) . در صورت صد درصدی سهام شرکت به نام تبعه خارجی ، مدارک مدیر عامل شرکت  به همراه اصل گذرنامه با روادید معتبر الزامی است .
2 – 
ارائه مدارک معتبر مبنی بر ثبت سرمایه گذاری تبعه خارجی و مشارکت وی در تاسیس شرکت و عضویت در آن ( اساسنامه ، آگهی تاسیس ، آگهی روزنامه ، مجوز ثبت سرمایه گذاری)
تبعه ورزشکار :
جهت ورزشکاران ارائه قرارداد در لیگ برتر کشور و تایید کمیته ملی المپیک  به همراه  مدارک معتبر باشگاه ورزشی الزامی است .
8 – 
استعلام صلاحیت و بررسی درخواست توسط کارشناس مربوطه و ارسال آندسته از درخواستهایی که نیاز به مصوبه هیئت فنی اشتغال اتباع استان دارند به هیئت مذکور .
9 – 
حضور تبعه خارجی جهت معرفی به نمایندگی وزارت امورخارجه شمال و شرق کشور
ب ) نحوه صدور پروانه کار اتباع خارجی :
1 – 
مراجعه کارفرما به واحد اشتغال اتباع خارجی - کنترل مدارک کارفرما و تبعه خارجی
2 – 
کنترل گذرنامه تبعه خارجی بجهت ثبت مهر روادید با حق کار مشخص ( ویزای F توسط اداره گذرنامه)
3 – 
درخواست کتبی برای صدور پروانه کار توسط کارفرمای تبعه خارجی
4 – 
تکمیل فرم صدور پروانه کار
5 – 
تکمیل 3 نسخه پرسشنامه درخواست اشتغال اتباع خارجی
6 – 
تکمیل 2 نسخه پرسشنامه فردی
7 – 
اصل فیش بانکی واریزی به مبلغ مصوب به حساب 2171916012007 سیبا بانک ملی قابل پرداخت در کلیه شعب انک ملی ایران – به نام ذیحسابی امور اجتماعی اداره کل کار و امور اجتماعی استان البرز
8 – 10 
قطعه عکس 4*3 تبعه با درج مشخصات تبعه در ظهر آن
9 – 
یک نسخه تصویر از صفحات مورد نیاز گذرنامه ( در صورت عدم ارائه تصویر ذکر شده در بند بالا)
10 – 
مدارک تحصیلی و یا تجربی ترجمه شده تبعه که به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور متبوع تبعه رسیده  باشد . ( برای اتباع خارجی که مدت بیش از 6 ماه درخواست پروانه کار گردیده است ).
11 – 
اصل کارت معاینه پزشکی ( مخصوص متقاضیان مرتبط با مواد غذایی) 
12 – 
ارسال نامه مشخصات تبعه به اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت کار (تهران) جهت تخصیص شماره پروانه کار و کد شناسایی تبعه .
13 – 
تحویل پروانه کار به کارفرمای تبعه خارجی در قبال اخذ رسید کتبی  بعد پاسخ نامه ارسالی از سوی اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت متبوع . 
فصل سوم – تمدیدوتجدیدپروانه کار
 نحوه تمدید پروانه کار اتباع خارجی :
1 -  
مراجعه کارفرما به واحد اشتغال اتباع خارجی - کنترل مدارک کارفرما و تبعه خارجی
2 -  
اصل گذرنامه تبعه خارجی دارای روادید معتبر به منظور رویت و یا تصویر آن به تایید نیروی انتظامی و یا اداره کل کار و امور اجتماعی استان رسیده است .
3 - 
ارائه درخواست کتبی مبنی بر درخواست تمدید پروانه کار تبعه خارجی مورد نظر با ذکر علت چگونکی موارد نیاز به تبعه خارجی با امضاء مجاز و مهر مجاز .
4 – 
اصل پروانه کار
5– 
تصویر روزنامه رسمی  به همراه آگهی آخرین تغییرات ( درصورت هرگونه تغییر)
تبعه دارای همسر ایرانی :
-    
اصل شناسنامه و کارت ملی همسر ایرانی
تبعه متخصص :
-   
روزنامه رسمی - آگهی آخرین تغییرات آن – گزارش عملکرد تبعه 
سرمایه گذار :
1 – 
حضور نماینده شرکت به همراه ارائه مدارک شناسایی (طرف ایرانی) . در صورت صد درصدی سهام شرکت به نام تبعه خارجی ، مدارک مدیر عامل شرکت  به همراه اصل گذرنامه با روادید معتبر الزامی است .
2 - 
روزنامه رسمی - آگهی آخرین تغییرات آن – گزارش عملکرد
تبعه ورزشکار :
تمدید قرارداد تبعه با تیم لیگ برتر – گزارش عملکرد تبعه - جهت ورزشکاران ارائه قرارداد در لیگ برتر کشور و تایید کمیته ملی المپیک  به همراه  مدارک معتبر باشگاه ورزشی الزامی است .
6 – 
تکمیل 3 نسخه پرسشنامه درخواست اشتغال اتباع خارجی در کشور
7 – 
تکمیل 2 نسخه پرسشنامه اطلاعات فردی
8 – 
اصل فیش بانکی واریزی به مبلغ مصوب به حساب 2171916012007 سیبا بانک ملی قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ایران – به نام ذیحسابی امور اجتماعی اداره کل کار و امور اجتماعی استان البرز
9- 5 
قطعه عکس 4*3 تبعه با درج مشخصات تبعه در ظهر آن
10 – 
مفاصا حساب مالیاتی
11 - 
اصل کارت معاینه پزشکی ( مخصوص متقاضیان مرتبط با مواد غذایی)
12- 
استعلام صلاحیت و بررسی درخواست توسط کارشناس مربوطه و ارسال آندسته از درخواستهایی که نیاز به مصوبه هیئت فنی اشتغال اتباع استان دارند به هیئت مذکور .
13 - 
تحویل پروانه کار به کارفرمای تبعه خارجی در قبال اخذ رسید کتبی  .
د ) نحوه تجدید پروانه کار اتباع خارجی :
1 -  
مراجعه کارفرما به واحد اشتغال اتباع خارجی - کنترل مدارک کارفرما و تبعه خارجی
2 - 
اصل گذرنامه تبعه خارجی دارای روادید معتبر به منظور رویت و یا تصویر آن به تایید نیروی انتظامی و یا اداره کل کار و امور اجتماعی استان رسیده است .
3- 
ارائه درخواست کتبی مبنی بر درخواست تجدید پروانه کار با امضاء مجاز
4 - 
اصل پروانه کار
5 - 
تکمیل یک نسخه پرسشنامه اطلاعات اولیه مربوط به کارفرمایان
6 – 
تکمیل 3 نسخه پرسشنامه درخواست اشتغال اتباع خارجی در کشور
7 – 
تکمیل فرم تعهد کارفرما
8 – 
تکمیل 2 نسخه پرسشنامه اطلاعات فردی
9 – 
اصل مدارک شرکت - روزنامه رسمی - آگهی تاسیس و آخرین تغییرات آن - اساسنانه ( شرکت هایی که دارای سابقه قبلی در این اداره کل می باشند ، ضمیمه نمودن آخرین تغییرات روزنامه رسمی الزامی است).
 
تبعه دارای همسر ایرانی :
-    اصل شناسنامه و کارت ملی همسر ایرانی
10 – 
اصل فیش بانکی واریزی به مبلغ مصوب به حساب 2171916012007 سیبا بانک ملی قابل پرداخت در کلیه شعب بانک ملی ایران – به نام ذیحسابی امور اجتماعی اداره کل کار و امور اجتماعی استان البرز
11 - 5 
قطعه عکس 4*3 تبعه با درج مشخصات تبعه در ظهر آن
12 - 
مفاصا حساب مالیاتی
13 – 
گواهی نامه خاتمه کار و رضایتنامه کارفرمای قبلی
14 - 
اصل کارت معاینه پزشکی ( مخصوص متقاضیان مرتبط با مواد غذایی)
15 - 
استعلام صلاحیت و بررسی درخواست توسط کارشناس مربوطه و ارسال آندسته از درخواستهایی که نیاز به مصوبه هیئت فنی اشتغال اتباع استان دارند به هیئت مذکور .
16 - 
تحویل پروانه کار به کارفرمای تبعه خارجی در قبال اخذ رسید کتبی  .

آئین نامه اجرایی ماده ( 129 ) قانون کارجمهوری اسلامی ایران

 الف – چگونگی صدور، تمدید، تجدیدولغوپروانه کاراتباع خارجی

ماده 1- پروانه کاراتباع خارجی که روادیدباحق کارآنان موردموافقت هیات فنی اشتغال اتباع خارجی موضوع تبصره ماده ( 121 ) قانون کار قرارگرفته است ، توسط وزارت کارواموراجتماعی اداره کل اشتغال خارجی صادرمی شود . تبصره 1 – صدورروادید ورود باحق کاردرمورداتباع خارجی موضوع ماده ( 122 ) قانون کارجمهوری اسلامی ایران ازشمول این ماده مستثنی بوده و وزارت کارواموراجتماعی می تواندحسب مورد راساَ اقدام نماید . تبصره 2 – وزارت کارواموراجتماعی مجازاست درموارداستثنایی موضوع ماده ( 126 ) قانون کارجمهوری اسلامی ایران بدون رعایت تشریفات مربوط به صدور روادیدکاروبارعایت سایرقوانین مربوط ،پروانه کارموقت سه ماهه صادرنمایدولی تمدید پروانه کاراین گونه افراد ، پس ازتاییدهیات فنی اشتغال مجازخواهدبود . ماده 2- کارفرمایانی که ازخدمات اتباع خارجی استفاده می نمایند ، مکلفندمدارک لازم جهت صدور پروانه کاراتباع یادشده راظرف مدت یک ماه ازتاریخ ورود تبعه خارجی به کشور ، به واحدهای ذیربط دروزارت کارواموراجتماعی ارائه نمایند. درغیراینصورت وزارت کارواموراجتماعی به استنادماده ( 181 ) قانون کار ، مراتب رابه مراجع قضایی اعلام می نماید . ماده 3 – صدور پروانه کارجهت کارشناسان و متخصصین خارجی موردنیازدولت پس ازتاییدهیات فنی اشتغا ل اتباع خارجی وتصویب مجلس شورای اسلامی درهرموردتوسط اداره کل اشتغال اتباع خارجی انجام می گیرد . تبصره – شرایط استخدامی کارشناسان ومتخصصین فنی خارجی موردنیازبخش دولتی واجازه صدور پروانه کار بنابه پیشنهاد وزارت کارواموراجتماعی وسازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ، به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهدبود . ماده 4- کارفرمایانی که ازخدمات اتباع خارجی استفاده می نمایند ، مکلفنددرصورت تمایل به تمدید پروانه کار کارشناسان خارجی شاغل درواحدهای خود ، مدارک لازم راجهت تمدیدپروانه کاربه انضمام گزارش عملکردبرنامه آموزش حداقل یک ماه قبل ازانقضای اعتبار پروانه کاربه واحدهای ذیربط وزارت کارواموراجتماعی ارائه نمایند. ماده 5- تمدید پروانه کاراتباع خارجی موضوع ماده ( 3 ) این آئین نامه توسط وزارت کارواموراجتماعی بلامانع است . تبصره – هرگونه افزایش درنیروی کارخارجی طرحها ، یاتغییردرنوع تخصصهای مصوب قبلی ، منوط به طرح مجددموضوع درهیات فنی اشتغال اتباع خارجی خواهدبود . ماده 6 – کلیه درخواستهای تمدیدپروانه کاراتباع خارجی شاغل دربخش خصوصی (( درهرنوبت تمدید ))درهیات فنی اشتغال اتباع خارجی مطرح وتصمیم گیری خواهدشد . ماده 7 – اتباع خارجی دارای پروانه کارمعتبرکه قرارداداستخدامی آنان باکارفرمابه هردلیل فسخ می گردد ، درصورت تغییرکارفرما ، مشمول تجدیدپروانه کارمی شوند . ماده 8 – تجدیدپروانه کاراتباع خارجی درمواردتغییرکافرمایانوع کار ، به استثنای اتباع موضوع ماده ( 122 ) قانون کار ، پس ازموافقت هیات فنی اشتغال اتباع خارجی توسط واحدهای ذیربط وزارت کارواموراجتماعی انجام می گیرد . ماده 9– درمواردی که رابطه استخدامی تبعه خارجی با کافرما قطع می گردد ، کارفرمامکلف است حداکثرظرف مدت پانزده روزمراتب راجهت ابطال وضبط پروانه کارتبعه خارجی به واحدهای ذی ربط وزارت کارواموراجتماعی اعلام نمایدبامتخلفین دراین زمینه طبق ماده ( 181 ) قانون کاررفتارخواهدشد. تبصره – اشتغال مجددتبعه خارجی که پروانه کاروی ابطال گردیده است ، به هرصورت مشمول مراحل صدور پروانه کارخواهدشد. ماده 10 – وزارت کارواموراجتماعی می تواندنسبت به لغوپروانه کاراتباع خارجی که شوون اسلامی ، قوانین ومقررات جاری کشوروموازین انسانی روابط کاررابراساس گزارش واعلام مراجع ذیصلاح رعایت ننمایند ، اقدام نماید . تبصره 1 – وزارت کارواموراجتماعی می تواندپس ازلغوپروانه کار ، اخراج تبعه خارجی ازکشور راازمراجع ذیصلاح درخواست نماید . تبصره2 – وزارت کارواموراجتماعی درصورت لزوم می تواندازمراجع ذیصلاح ، ممنوعیت ورود اتباع بیگانه ای که بیش ازدوبارمرتکب تخلفات موضوع این ماده شده اند رادرخواست نماید . ماده 11 – روش اجرایی ومدارک لازم جهت صدور روادیدباحق کاروهمچنین صدور وتمدیدوتجدید پروانه کاراتباع خارجی به موجب دستورالعملی می باشدکه بنابه پیشنهاداداره کل اشتغال اتباع خارجی به تصویب وزیرکارواموراجتماعی می رسد . ب – هیات فنی اشتغال اتباع خارجی

ماده 12- هیات فنی اشتغال اتباع خارجی ، درخصوص اعطای اجازه کاربه متخصصین خارجی ، باتوجه به مواردزیربررسی واتخاذتصمیم خواهدنمود : 1- استفاده ازاطلاعات دقیق وبهنگام ازعرضه وتقاضای بازارکارداخلی دراجرای سیاستهای کلی اشتغال اتباع خارجی . 2- توجه ونظارت براعمال سیاستهای کلی اشتغال اتباع خارجی درزمینه تامین کمبودنیازهای بازارکار داخلی بارعایت قوانین ومقررات . 3- بررسی ونظارت وپیگیری برنامه های آموزشی زمان بندی شده واحداستفاده کننده ازخدمات تبعه خارجی . 4- بررسی ونظارت برتحقق امرانتقال مهارت وجایگزینی افرادایرانی به جای تبعه خارجی . 5- نظارت برتعیین وتائیدمیزان مهارت تبعه خارجی درظرف مدت اعتبارپروانه کار . ماده 13- ترکیب اعضای هیات فنی اشتغال اتباع خارجی به شرح زیرمی باشد : 1- دونفرنماینده وزارت کارواموراجتماعی به تشخیص وزیرکارواموراجتماعی . 2- یک نفرنماینده دستگاه استفاده کننده ازتبعه خارجی . 3- یک نفرنماینده سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور . ماده 14- جلسات هیات فنی اشتغال اتباع خارجی حداقل هفته ای دوبار بادعوت قبلی درمحل وزارت کارواموراجتماعی وبه ریاست یکی ازنمایندگان آن وزارتخانه ، به تشخیص وزیرکاروامور اجتماعی تشکیل می گردد . ماده 15- جلسات باحضورسه نفرازاعضاء رسمیت می یابدوتصمیمات اتخاذشده بااکثریت آراء معتبرخواهدبود . ماده 16- اداره کل اشتغال اتباع خارجی موظف به اجرای تصمیمات هیات فنی اشتغال اتباع خارجی خواهدبود . ماده 17- وزارت کارواموراجتماعی می تواندبرحسب مورد ، هیاتهای فنی اشتغال رادراستانهاتشکیل دهد و تمام یاقسمتی ازاختیارات هیات فنی اشتغال درمرکزرابه آنان محول نماید . تبصره – ترکیب وچگونگی تشکیل هیات فنی اشتغال دراستانهابراساس دستورالعملی می باشدکه به تصویب وزیرکارواموراجتماعی می رسد .

بند (ج) ماده 11قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

ج– به منظورجلوگیری ازحضورنیروی کارغیرمجازخارجی دربازارکارکشور ، وزارت کارواموراجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقدپروانه رابه کارمی گیرندبابت هرروزاشتغال غیرمجازهر گارگر خارجی معادل پنج برابرحداقل دستمزدروزنانه جریمه نماید ، درصورت تکرارتخلف این جریمه دوبرابرخواهدشد . درآمدحاصله به درآمدعمومی ( نزدخزانه داری کل ) واریزخواهد شد . کارفرمایان مذکوردرصورت اعتراض می تواننددرمحاکم صالحه طرح دعوی نمایند. درصورت خودداری کارفرمایان ازپرداخت جریمه مقرردراین بند ، تعقیب کیفری براساس ماده ( 181 ) قانون کارمصوب 29/8/1369 مجمع تشخیص مصلحت نظام به عمل خواهدآمد.

فرمهای مربوط به اشتغال اتباع بیگانه


 

 


 

مراکز مشاوره کارآفرینی

شورایعالی اشتغال در جلسه مورخ 19/4/90 بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورا (کارگروه تخصصی) و به استناد بند 4 شرح وظایف شورا و همچنین به استناد بند 37 امور اقتصادی سند چشم انداز بیست ساله کشور، بند "و" ماده 2 چارچوب نهادی علم، فناوری و نوآوری نقشه جامع علمی کشور، ماده 21 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور ارائه مشاوره های تخصصی مبتنی بر دانش کاربردی و نوآوری به متقاضیان احداث و توسعه بنگاههای اقتصادی حسب ظرفیتها و مزیت های نسبی، نهفته و رقابتی استان ها، آیین‌نامه اجرایی« تاسیس مراکز مشاوره، اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی» را تصویب نمود که هدف آن ایجاد ارتباط منطقی و پایدار بین فعالیت های کارآفرینی نوآوری محور استان با تولید سرانه ناخالص داخلی(GDPpercapita )استان می باشد.

شرایط صدور مجوز مراکز مشاوره کارآفرینی:

شرایط عمومی

 تابعیت جمهوری اسلامی ایران و تدین به یکی از ادیان رسمی کشور
 
عدم سابقه محکومیت کیفری موثر
داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم( برای آقایان )
 داشتن حداقل سن 35 سال تمام در زمان ارائه درخواست اخذ مجوز

عدم اشتغال در نهادها، شرکت ها، موسسات و دستگاههای اجرایی دولتی، شبه دولتی و وابسته به دولت

برخورداری از حسن شهرت در استان

تامین مکان متناسب با حوزه فعالیت و ارائه نشانی دقیق آن  

تبصره1: اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها از قاعده بند 3-1-5 مستثنی هستند.

شرایط تخصصی

دارا بودن مدرک دکتری تخصصی در فعالیت مورد مشاوره با 3 سال سابقه مفید اجرایی و تحقیقات کاربردی در همان زمینه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا حسب مورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در فعالیت مورد مشاوره با 5 سال سابقه مفید اجرایی و تحقیقات کاربردی در همان زمینه؛ 

سایر اعضای کادر فنی حداقل دو نفر با مدارک کارشناسی ارشد یا کارشناسی با 5 سال سابقه در رشته¬های مرتبط به منظور ارائه خدمات در زمینه تهیه طرح کسب وکار، ارزیابی فنی اقتصادی طرحها و مشاوره مالی و حقوقی به کارآفرینان و سرمایه گذاران مخاطره پذیر می باشند. 

متقاضی موظف است اسامی کادر تخصصی مرکز را همراه با کپی برابر با اصل مدارک و سایر مستندات به دبیرخانه اداره کل ارائه نماید.  

تبصره 1- حضور حداقل نیمه وقت کادر فنی در مرکز، الزامی است. 

تبصره 2- در صورتی که متقاضی دارای شخصیت حقوقی باشد احکام فوق در مورد مدیرعامل و سایر اعضاء نیز جاری است.

تبصره 3- مدت اعتبار مجوز مراکز مشاوره 3 سال و تمدید مجوز منوط به ارزیابی و تایید عملکرد مرکز توسط هیات فنی میباشد.

تبصره 4- مراکز، به هیچ وجه مجاز به واگذاری نمایندگی خود به غیر نمی‌باشند. 

تبصره 5 مراکز موظف به رعایت ضوابط این آیین‌نامه و سایر دستورالعمل¬های مصوب هیات فنی بوده و در این رابطه به اداره کل، مسئول و پاسخگو خواهند بود.

فرمهای کارآفرینی ها



 شرح و تعریف مختصری در جهت معرفی خدمت

بموجب ماده واحده قانون مصوب 31/3/50 و با توجه به مفاد مندرج در ردیف (6) بند ب ماده (7) موضوع راهکارهای تدوین شده در سیاستهای اجرائی برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بمنظور شناخت بیشتر بازار کار و کاهش تصدی گری دولت در امر ارائه خدمات اشتغال ، ‌مجوز فعالیت مشاوره شغلی و کاریابیهای غیردولتی در سال 1379 در سطح استان و شهرهای مختلف کشور صادر گردید.

براساس سیاستهای تعیین شده نظام مقدس جمهوری اسلامی ، موضوع کمیته ماده 4 آئین نامه ایجاد دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی و مشارکت مردم در پذیرش مسئولیت و سرمایه گذاری در جهت سازندگی و آبادانی کشور در این راستا وزارت کاروامور اجتماعی امتیاز فعالیت مراکز فوق را از سال 1379 به افراد حقیقی و حقوقی واگذار کرده است .
شناخت بازار کار بدلیل حساسیت ویژه ای که دارد ، و تحقیق و پژوهش در زمینه استعدادهای بالقوه و بالفعل استان ، رابطه تنگاتنگ با ارگانها و سازمانهائی که در زمینه اشتغال وفرصتهای شغلی فعالیت دارند ، مشاوره مفید و موثر برای جویندگان کار و متقاضیان تسهیلات اشتغالزا ، دستیابی به بازار کار و در نهایت ثبت نام از افراد جویای کار ومعرفی افراد بیکار به فرصتهای شغلی کسب شده موجود ، معرفی بیکاران به مراکز فنی وحرفه ای بمنظور فراگیری آموزشهای فنی لازم و مطابق با نیاز بازار کار استان ، ارسال آمار عملکرد ماهیانه به سازمان کاروامور اجتماعی ، تهیه مکان و ملزومات مناسب با تائید بازرسی اداره کار ، برخورد مناسب با متقاضیان و مراجعه کنندگان به کاریابیها ، رعایت تعرفه هایی که از سوی وزارت کار مشخص میشود از وظائف عمده کاریابیهای غیردولتی میباشد.

کنترل و نظارت بر نحوه عملکرد کاریابیهای غیردولتی در مرکز استان برعهده سازمان کاروامور اجتماعی استان و در شهـــــرستانها بر عهده اداره کاروامور اجتماعی همان شهرستان میباشد که بصورت ماهیانه و ادواری صورت می پذیرد.
روند اجرای خدمت (گردش کار) :

·         ارائه دادخواست توسط متقاضیان ایجاد کاریابیهای غیردولتی

·         ارجاع به کمیسیون ماده 9 استان

·         مطابقت شرایط متقاضی با آئین نامه اجرائی کاریابیهای غیردولتی

·         تکمیل پرونده برای متقاضی

·         بررسی وضعیت صلاحیت متقاضی کاریابی توسط حراست سازمان

·         در صورت عدم تائید در صورت تائید

·         بایگانی و اطلاع متقاضی صدور مجوز برای متقاضی

شروع فعالیت کاریابی


قوانین و مقررات مربوط به ارائه خدمت :
ماده واحده قانون مصوب 31/3/50
ماده 4 آئین نامه ایجاد دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی غیردولتی و مشارکت مردم در پذیرش مسئولیت و سرمایه گذاری در جهت سازندگی و آبادانی کشور
مدت زمان لازم برای انجام خدمات :
از زمان درخواست تا لحظه صدور مجوز کاریابی غیردولتی به مدت سه ماه

پس از صدور مجوز ، متقاضی می بایست ظرف مدت دوماه کاریابی را راه اندازی نماید
مدارک لازم جهت دریافت خدمت:

·         ارائه درخواست کتبی از سوی متقاضی تاسیس کاریابی

·         تصویر تمامی صفحات شناسنامه

·         تصویر کارت پایان خدمت (برای آقایان)

·         تصویر کارت ملی

·         تصویر آخرین مدرک تحصیلی (حداقل مدرک لیسانس)

·         گواهی عدم سوء پیشینه

·         تصویر اساسنامه و آگهی ثبت شرکت برای متقاضی دارای شخصیت حقوقی

·         تائید صلاحیت از مراجع ذیصلاح


گردش کار کاریابی و اشتغال
 فرمهای مربوط به کاریابیها